Написано днес

Какво се случи днес ?

Пазарът на автомобили и рецесията

leave a comment »

Накратко: ако преди кризата употребяваните автомобили вървяха на цена около 6000 лева, то същите сега струват около 3500 – 4000 лева.  Марките съхраниха относителните си пазарни дялове, но потребителите се ориентираха към по-ниски класове. Това показват наблюденията ми.  Преди ефектите от глобалния колапс  да повлекат нас, българите, варненските салони например са продавали около 150 автомобила на ден на средна цена 10 000 лева. Сега се продават около 30 на ден при средна цена на търсене 5000 лева. И ако немските марки са с устойчив дял през последните години, то японските автомобили нахлуха по-агресивно, много са вървежни  Дачия и Шкода. Понастоящем Дачия е най-продаваният автомобил в България, струва ми се. Ако греша – поправете ме. Купувачите проверяват по-внимателно баланса цена-функционалност и се ориентират към  благоразумни схеми.

Всъщност, България е сред страните, отчитащи най-голям спад на нови автомобили в Европа. Неприятното е, че бяха вложени много милиони левове в изграждане на модерни сервизни бази и офиси за консултиране на клиенти преди да се случи сривът в продажбите. Инерционното поведение на българските предприемачи, липсата на прогнози и разчети се отрази пагубно на много представители на малкия и средния бизнес в бранша. Европейският пазар регистрира бързо нарастващ интерес към икономичните автомобили, но в България тази тенденция не е ярко изразена. За първото полугодие на 2010 спадът в продажбите е  50 % спрямо 2009 г. Цените на най-мощните автомобили бяха редуцирани относително много, но процентът на намаление  не е фактор, определящ структурата на търсенето.

Интересно стои въпросът с акциза върху автомобилите у нас. В цивилизования свят се прилага акциз върху горивата. България все още разсъждава кое е правилно. В условията на рецесия правото на данъчен кредит не само, че не следва да се ограничава, а напротив. У нас все още не се предлагат и стимули за търсене на автомобили с ниски въглеродни емисии.

Много от „лизинговите” клиенти претърпяха финансови проблеми и това рефлектира върху политиката на автосалоните.  Някои се ориентираха към собствен лизинг, който конкурира условията на много лизингови компании. По-популярни станаха рент-а-кар услугите.

Разширяването на обсега от услуги на търговците на автомобили в България ги приспособява към промените в обема и характера на търсенето. И докато някои от тях се чудят дали и как да оцелеят, на западния пазар цените на автомобилите започнаха да се покачват.

Advertisements

Written by textove

август 17, 2010 at 7:56 pm

Публикувано в Автомобили

Tagged with

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: