Написано днес

Какво се случи днес ?

Едгар Дега – непознатият

leave a comment »

В Националната художествена галерия сега витае духът на Дега. Седемдесет и четири бронзови отливки от предполагаемите сто и петдесет восъчни скулптури, които е изваял през живота си, са представени за пръв път в България. Признавам, че се изненадах. Заради значимостта на това събитие – организацията е струвала на съответните институции няколко години. Но преди всичко защото познавах Едгар Дега единствено като живописец-импресионист.

За онези от вас, които не са се интересували – Дега е принадлежал към кръга художници, „проклети” с квалификацията „импресионисти”. Този стил се появява като опозиция на парижкото салонно изкуство. Отличава се с опита да се запечатат моментни впечатления при наблюдение на обекти. Техниката на приложение на боята има за цел да създаде „трептящ” ефект, цветовете са дръзки, не се налагат със замах, а с накъсани движения на четката. Публиката в началото не може да възприеме тези творби – отнася се с ирония и дори с презрение. Картини, които така безобразно пренебрегват детайла, изглеждат сакати, мъгливи, незавършени…

Едгар Дега е виден проповедник на новия стил, на тази смайваща артистична чувствителност. Той си имал любими сюжети. Рисувал конни надбягвания, перачки, шапкарки и… балерини. Много балерини. Рисувал по памет. За разлика от колегите си импресионисти – Моне, Реноар и Писаро, Дега се интересувал от композициите на предмети и хора в тяхното многообразие според възприетата перспектива. Предпочитал да изследва човешки жестове и пози вместо да рисува пейзажи.  За него от всекидневието на градския живот бликали теми, много по-вълнуващи от вцепенените в своето съвършено представяне митични или исторически фигури. Едгар Дега ползвал широк спектър от техники и средства за изображение. Рисувал с масло, пастел, молив, акварел, креда. Техниката на офорта и фотографията също са в списъка на постиженията му.  И разбира се, скулптурата.  

На скулптурата посвещава последните години от живота си, когато зрението му е по-слабо. Пластиките на Дега са уловени движения – едно живо взаимодействие на художествен похват, форма и чувство. Израженията на неговите човеци са мъчително загадъчни, нееднозначни. В тяхното присъствие се откроява особено вътрешно напрежение. Ще се убедите сами, ако посетите експонатите в столицата. Имате време до 29 октомври.

Advertisements

Written by textove

септември 4, 2010 at 8:44 am

Публикувано в Изкуство, Художници

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: